Befrielsesgudstjeneste og foredrag: Historien om Kaj Munk

Vivild kirke, siden konfirmandstuen
Søndermarksvej 43
8961 Allingåbro

Traditionen tro markerer vi årsdagen for Danmarks befrielse med befrielsesgudstjeneste, lagkager og foredrag. I år afholdes foredraget af stud.theol. Ida Gammelmark. Ida vil prædike for os under gudstjenesten, der afholdes kl. 19.00 i Vivild kirke, ligesom hun efterfølgende vil foredrage for os i foredragssalen på Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole.

Om foredraget skriver hun følgende:

“En Herrens Tjener, en Fandens Ka’l!” Sådan skriver Kaj Munks gode ven, teaterkritikeren Hans Brix, om Munk i 1935. Karakteristikken er rammende, og ingen har næppe før eller siden så præcist indrammet digterpræstens væsen. Kaj Munks livsbane var intens og dramatisk, fik betydning for mange mennesker og har sat varige spor i vores fælles kulturhistorie. Gennem læsning af udvalgte digte, og en tur rundt i Kaj Munks dramatik, vil det vise sig hvorfor. Kaj Munk var fyrig og rap i replikken — i mere end én forstand — og det var noget der både bragte ham i nåde og unåde. Da krigen kom til Danmark i 1940 blev han en samlende figur for den åndelige modstand, en modstand, der endte med at koste ham livet d. 4. januar 1944. Velkommen til foredrag om Kaj Munk — en Herrens tjener og en Fandens Ka’l!

Pris: 50 kr for kaffe, kage og foredrag betales på dagen. Tilmelding forudsættes ikke. Alle er velkomne til at være med!